REFERENTIES ENKELE KLANTEN

Bij onze referenties vindt u een aantal bedrijven die in de vorm van een Case Study hun verhaal doen over de gekozen fleetmanagement oplossing. In deze Cases worden verschillende bedrijfsituaties geschetst, waarbij de voordelen van fleetmanagement per Case duidelijk worden uitgelegd.

OLIECENTRALE NEDERLAND – VERBETERT LOGISTIEK PROCES MET TOMTOM

Oliecentrale Nederland, onderdeel van de Shell Groep, is in 2005 ontstaan door de samenvoeging van een zevental oliebedrijven, dochterondernemingen van Shell Nederland. Vanaf vier lokaties: Groningen, Arnhem, Sint-Oedenrode en Alphen a/d Rijn worden klanten in heel Nederland bediend met brandstoffen, smeermiddelen en diensten. Zestig tankauto’s worden dagelijks ingezet om klanten te voorzien van brandstof, waarvan jaarlijks ruim een miljard liter wordt verhandeld. Johan Boogaarts is hoofd logistiek en stuurt de regio’s Zuid en West aan. Boogaarts: “We zijn op zoek gegaan naar een Track & Trace-systeem met een stukje berichtenverkeer. Tijdens de beurs Transport en Logistiek zijn we met alle aanwezige aanbieders gaan praten om te kijken wat het beste bij ons paste. Er zijn complexe en dure systemen op de markt maar we wilden juist een gebruiksvriendelijk systeem.”

TomTom bleek een van de eenvoudigste, gemakkelijk te begrijpen en goed uit te leggen aan de medewerkers. “We hebben ook naar een ander systeem gekeken maar deze bleek te complex. Een deel van onze wagens was al uitgerust met navigatie van TomTom en zo kwamen we al snel uit bij TomTom Telematics. De bediening gaat eigenlijk automatisch. Iedereen werkt er meteen mee zonder enige moeite.” Boordcomputers bleken veel functies te bieden maar een functioneel navigatiesysteem mistte vaak. Navigatie speelt een belangrijke rol in verband met veiligheid.

We hebben ook naar een ander systeem gekeken maar deze bleek te complex.
Johan Boogarts, Oliecentrale Nederland

>> lees meer over de Oliecentrale Nederland Case

IRON MOUNTAIN – VERBETERT RIJGEDRAG CHAUFFEURS

Iron Mountain helpt organisaties kosten en risico’s rond informatiemanagement te beperken. Met meer dan 1.000 vestigingen wereldwijd levert het bedrijf oplossingen voor archiefbeheer, digitalisering van documenten, dataprotectie en informatievernietiging. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Rotterdam. Daarnaast zijn er 3 vestigingen in Amsterdam, 1 in Tilburg, 1 in Eindhoven en 1 in Alphen aan de Rijn. Transport Manager Benelux Jeffry van Vliet: “We zijn wereldmarktleider en de nummer 1 van Nederland in het beheren en managen van archieven, en staan garant voor service, kwaliteit en veiligheid.” De transportafdeling van Iron Mountain bevindt zich in Alphen aan de Rijn en vervoert documenten van klanten, zoals hardcopy-archieven en koffers met tapes. Transport Supervisor Benelux Robbie Hufkens: “Met een wagenpark van 4 vrachtwagens en 26 busjes zorgen we ervoor dat deze spullen veilig worden opgehaald en afgeleverd.”

Dankzij de oplossingen van TomTom Telematics kan Iron Mountain nu het rijgedrag van de chauffeurs controleren, hierop sturen en de resultaten aan hen terugkoppelen. Van Vliet: “Hierdoor zijn ze zich bewuster van hun rijgedrag en is dit verbeterd. Bij de start scoorden onze chauffeurs in de OptiDrive van WEBFLEET een krappe 6 op hun rijgedrag, nu een 7,8.” Hufkens vult aan: “De chauffeurs maken bijvoorbeeld minder snelheidsovertredingen, remmen eerder en laten hun wagen niet onnodig stationair draaien.

De professionele navigatiesystemen in de voertuigen informeert de chauffeurs over files en andere vertragingen. Hiermee besparen we 15 minuten tijd per chauffeur, per dag!
Jeffry van Vliet, Iron Mountain

>> lees meer over de Iron Mountain Case

NVO TRANSPORT – TOMTOM TELEMATICS VERDIENT ZICHZELF TERUG

Douwe Drijfhout is directeur van de coöperatie NVO uit Groningen. Dit samenwerkingsverband rijdt voornamelijk van en naar Scandinavië. Voor NVO rijden er 150 voertuigen dagelijks op de weg. Op het hoofdkantoor zijn 22 mensen werkzaam. NVO is specialist in vervoer naar Scandinavië met temperatuur gecontroleerde vrachten als extra specialisme. Zo vervoert het bedrijf typisch Hollandse producten zoals kaas, groente, fruit en zelfs diepvries patat naar de Noordelijke landen. Drijfhout is erg bescheiden over de omvang van zijn bedrijf. Van de ferrymaatschappijen hoorde hij dat NVO ‘een van de grotere, misschien wel het grootste bedrijf is wat vanuit Nederland naar Scandinavië transporteert’. Concurrenten op de route naar het Noorden heeft NVO eigenlijk alleen op Europees niveau. DB Schenker, DSV en DHL zijn concurrenten. Of liever ‘concullega’s’ zoals de directeur ze noemt. Het geheim van NVO is simpel. Drijfhout: “Wij bieden service en kwaliteit van een kleine bevlogen onderneming, maar hebben de schaalvoordelen en infrastructuur van een groot transportbedrijf.”

Het TomTom Telematics systeem bleek efficiënt, simpel en ook relatief goedkoop te zijn. Drijfhout “Vanuit het transport management systeem konden automatisch gegevens worden doorgegeven aan de chauffeurs.” Daarnaast –niet in de laatste plaats- werd er fors bespaard op de internationale telefoonkosten en zelfs op de dure diesel. “Het systeem verdient zichzelf terug” zegt Drijfhout. De verhoging in efficiëntie door de management tool van TomTom Telematics is aanzienlijk. Ook voor ‘concullega’s’ is de invoering van TomTom Telematics bij NVO niet onopgemerk voorbij gegaan. Toen een van de ‘concullega’s’ kwam kijken op de planningsafdeling van het transportbedrijf uit Groningen, waren de eerste woorden ie uit zijn mond kwamen: “Wat een rust, waar is de hectiek?” Naast de managementen planningsvoordelen is ook de navigatie erg handig. Drijfhout: “TomTom IQ Routes™ zorgt voor een duidelijke aankomsttijd.” (ETA) NVO begon met de implementatie in februari 2008. Vanaf 7 april waren alle bedrijven aangesloten en werd het volledig functioneel. “De grootste uitdaging was om alle bedrijven aan te sluiten op het systeem. De integratie en implementatie had een aantal kinderziekten. Maar eenmaal zover zijn ze allemaal tevreden”. Ook merkt Drijfhout dat hij op de planningsafdeling minder personeel nodig heeft. “Vanwege de drukte hadden we begin dit jaar een assistent planner aangenomen, daar nemen we dit jaar alweer afscheid van omdat de werkdruk is gedaald door de TomTom Telematics oplossing.”

>> lees meer over de NVO Transport Case